Prozkoumat Prozkoumat

Historie Sunseekeru

Od skromných počátků v garáži, předváděcí síni a jednoho skluzu v loděnici až po pracovní sílu ve 2 500 moderních loděnicích a technologické centrum světové špičky.

Původní dovozci a distributoři člunů ze Skandinávie a USA, Poole Power Boats (později známé jako Sunseeker), začali utvářet a vybavovat své vlastní čluny už na začátku sedmdesátých let. Jednou při výstavě jejich prvních 17-ti a 23-ti stopých člunů na Boat Show jeden muž, který byl dealerem člunů v jižní Francii, řekl: "jestli je umíte vyrobit bílé a dát to nejširší lehátko přes celou záď, tak je koupím". To, že tak vykonali a čluny se více než dobře prodávaly, určilo několik vlastností, které charakterizují Sunseeker dodnes: naslouchat zákazníkům a splnit jejich přání; nebát se zkusit něco úplně nového; neustále prozkoumávat nové trhy.

Tento výrok vedl k významným událostem a mezníkům nejen pro společnost, ale i pro lodní průmysl jako celek. Spolupráce s Donem Sheadem na vývoji trupů lodí na základě sportovních trupů, které se staly obchodní známkou Sunseekeru, umožňuje vlastníkům lodí si užívat sportovních výkonů a zároveň pohodlí a svobodu.

Výrazné a přepychové interierové návrhy dělají Sunseeker stylovým inovátorem díky přizvanému lodnímu architektovi a stylistovi Kenovi Freivokhovi, proslulého díky jeho nápaditému využítí prostoru v obrovských jachtách. Moderní ladný styl byl prvně (během napodobování jachet mnoha výrobci) vyvinut společností Sunseeker v 80.letech 20.století, tedy ve stejnou dobu, když probíhaly designové změny v automobilovém průmyslu.

Několik výrobců razilo cestu jako mnoho řídících a pohonných systémů v klidných lodích. Offshore 28 byla revoluční lodí, která byla jako první v Evropě s odlehčeným trupem speciálně navržena pro přepravu dieselových motorů v zádi lodi pohánějící dvojité outdrivery.

Dvojité pilíře, ve kterých se dva lodní šrouby otáčejí pro zlepšení efektivity v opačném směru, byly poprvé spatřeny na následující lodi Offshore 31.

O pár let později se loď Superhawk 50 stala první produkční lodí, která měla hladinové pohony Arneson na zádi lodi vyvinuté na základě sportovních pohonů, s pěti-vrtulovými surface-piercing lodními šrouby nesených na prodloužených hřídelích. Dvojité jednotky 680hp V8 MAN, které váží o polovinu méně než obdobné, dosáhly rychlosti až 50 uzlů (25,722 m/s) s překvapujícím zrychlením lodi o 14 tunách, s nízkou úrovní hluku díky ventilaci výfukových plynů za lodním šroubem, který také vytvořil prokluz, který tak nezbytně redukuje třecí odpor.

O dva roky později loď Comanche 40 byla první rekreační rodinnou lodí s nabídkou integrovaného doku pro pomocné loďky a "hračky", kterých jsou dnes již standardním příslušenstvím moderních motorových jachet.

Na počátku 90.let určila loď Renegade 60 nové hranice; byla první vyráběnou lodí poháněnou vodním proudem - vyháněla 32,000 galonů (145,600 litrů) za minutu při plném zatížení motoru.

Ale hlavně v období rozpínání byl Sunseeker ztělesněním schopnosti překvapovat veřejnost a majitele lodí a možná demoralizovat konkurenci. Jen kdybyste si mysleli, že žádný Sunseeker nemohl odpovídat nebo překonat ten nejnovější model v rychlosti, eleganci, stylu, prostoru, přizpůsobivosti nebo luxusu, tak ten další ano! Takový faktor překvapení a skoro schopnost kouzelníka to podnítila a spolu s reputací výborné stavební kvality přeměnila značku v dnešní ikonu.

Nikde to nebylo vidět tak moc jako na velikosti lodi. Takový vývoj od první 17-stopé denní lodi k nastávající 46 metrové jachtě (skoro desetinásobný nárůst délky, ale více než 300x větší ponorový prostor) by nemohl proběhnout jen během čtyř desetiletí bez neustálých změn, vývoje a zvětšování ve všech částech organizace, od technologie až po loděnice, od dodávky motorů až po světovou síť distributorů - mnoho jich je v zemích, které měly daleko od těch "vyvinutých", jako byly trhy před 40 lety.

Výzvy a hranice byly občas důležité. Zatím jsme mluvili o vývoji a změně, ale také někdy během zdokonalování byly obrovské skoky. Na konci 90.let přišel ohromný trhák v podobě Predátora 80, jehož předchozí největší předchůdce byl Predátor 63. Byl to opravdu odvážný krok k prolomení hranice délky 80 stop a nebyla to malá výzva.

Během 90.let byly velké lodě obecně spojované s nízkým výkonem, ale zato s velkým obytným prostorem, ale zároveň požadující stálou posádku. Sunseeker se rozhodl změnit postoj při návrhu Predátora 80, což je výkonnostní motorová jachta s otevřenou palubou, která byla také dostupná jako varianta s pevnou střechou. Měla výhodu díky plnému plánu analýzy zatížení, který měl za následek soft-riding trup, jenž byl dobrým příkladem modeních technologických materiálů se skvělou účinností vodní dynamiky. Ta umožňuje se svými 50 tunami dosáhnout rychlosti více než 46 uzlů (23,664 m/s). Predátor 80 nasadil novou laťku v luxusním loďaření se skvělou kombinací ubytování, provedení, rozsahu a obsluhy.

Nejen Predator 80 mohl být efektivně obsluhován dvěma lidmi, mohl být také velmi pohodlnou lodí s promyšleným a přizpůsobitelným standardním interiérovým provedením. Zvláštní pozornost byla věnována útlumu hluku a vibrací spolu s celým interiérem umístěným na pevném podkladu. A představil přepychový interiér viděný u Sunseekeru, který vytváří pocit zámožnosti. Také ještě jednou stanovil nové standardy ve výrobě lodí. Zákazníci měli v rámci tzv. polozakázkové jachty také možnost si vybrat z několika různých variant pro návrh interiéru, který se měl přizpůsobit jejich potřebám a chutím.

V roce 2002 padlo rozhodnutí Sunseekeru centralizovat své technické operace pod jednu střechu, což bylo hlavní investicí společnosti - a jedno se realizovalo během velmi nepříznivé doby v období světových událostí.

Otevření Technologického Centra poskytlo koordinovanou základnu pro další investice stejně tak, jako vyvíjení světového návrhu a produkčních procesů. Tím je myšlen nový přístup k návrhu koordinace, jako s jednoúčelovým interiérovým návrhovým oddělením. Více než kdy předtím nyní pracují interiéroví návrháři po boku tržeb, inženýrského návrhu, designu jachet a vytváření týmů pro plánování a modelování interiérů na monitoru a později mocked up v plném rozsahu na nových hull jigs. Nové návrhové systémy, jako Výpočetní Kapalná Dynamika (CFD), poskytují software, který pomáhá lodním architektům potvrzovat a předpovídat, jak se budou lišit tvary trupu a jak se bude sestava chovat ve specifických mořských podmínkách.

Asi nejdůležitější z toho všeho je to, že nové Technologické Centrum připravilo cestu novým průmyslovým možnostem, proto vzrůstá konstrukční kvalita lodí Sunseeker ještě dříve a zároveň se redukuje odpad a náklady. To zahrnuje systémy jako je nový lakovací prostředek, který používá nejmodernější vybavení, aby dosáhl té pravé a úžasné kvality na dřevěných částech interiéru. Navíc nový 3-osý CNC mechanismus umožňuje tvarovat a řezat části potřebné k vybavení návrhu zvláštního interiéru extrémně velkou rychlostí, zatímco produkuje minimum odpadu a vylepšuje kvalitu montáže.

Mezi softwarem Computer Aided Design (CAD) a spolupracujícím Computer Aided Manufacturing (CAD/CAM) se vytváří přesný vzájemný vztah v každé fázi, od tvarování návrhářem na svém monitoru až k tomu, co stroj rozřeže na stole; od toho, co má instalatér v rukou až k tomu, co zákazník ohodnotí na hotové jachtě.

Technologie z nového centra vynesla Sunseeker na výjimečnou pozici JIT (Just in Time = právě včas) výroby, při které se všechno vyrábí přesně v dobu, když jsou právě potřebné pro výrobu. Proto se co nejvíce zmenšuje sklad, redukují se kazové kusy a přebytečné zásoby. Způsob, kterým jsou tyto součásti dodávány do produkce, je také hodně odlišný od stavby lodí kdysi v minulosti. Kompletní kormidelní kontrolní palubní deska může být sestavena a otestována v Technologickém Centru, jako wiring looms a lodní monitorující systémy. Nábytek v interiéru a zařízení mohou být opracované, čalouněné, sestavené, zkontrolované a rozebrané pro odbavení do doků. Každá položka nese své jednoznačné referenční číslo trupu lodi, pro kterou je položka určená.

Další výzva během vývoje Sunseekeru ohledně smluvních podmínek velikosti lodi byla doposud jejich největší, co se výroby týče - měla 100 stop.

Roku 2001 byla spuštěna Jachta 105, byla to 105-stopá (32 m) motorová jachta s předpovádanou nejvyšší rychlostí 32 uzlů (16,462 m/s). Její výjimečné schopnosti byly z velké části v jejích rozsáhlých záložních systémech a také ve spolehlivosti, která je zajištěná díky používání testovací technologie během výroby jachet. Tyto systémy zahrnují pokročilé použití hydrauliky, počítačem kontrolované generátory pro stabilizéry, elektrických systémů a další zlepšení, která zajistí bezpečnost a spolehlivost jachty. Jachta 105 se také stala první britskou výrobní lodí, která vyhrála ocenění ze dvou světově nejprestižnějších International Superyacht Design awards.

Během let od představení Jachty 105 se Sunseeker vyšvihnul na místo uznávaného světového výrobce luxusních jachet. Pro úspěch bylo ale požadováno daleko více než jen zlepšování předchozích schopností ve stavbě lodí a procesů. Nové plavidlo je pak klasifikováno jako obchodní plavidlo a musí se podrobit přísným pravidlům pro cestující, lodní bezpečnost a pohodlí, zaoceánské specifikace vybavení, včetně jejich kvalifikace zodpovědné za své konání.

Způsob, jakým jsou používány, je také odlišný od způsobu používání menších lodí, které by mohly strávit delší dobu na moři během exkurzí. Je pravděpodobné, že mezitím, co se odloží údržba a nějaké nové seřízení, budou nové jachty v provozu 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Právě bez vlastníků a návštěvníků na palubě osídlené lodě potřebují energii, aby se mohlo řídit rozlehlé monitorování a údržba, což vyžaduje lodní systém stejně tak, jako pro jejich osobní potřeby.

Nároky na použití motorů, generátorů, čerpadel, elektrických okruhů a kapalných systémů a potřeby failsafe back-up kdykoli, zvláště v podmínkách na otevřeném moři, jsou takové, že každá jednotlivá součást (a 37 metrová jachta jich má 108 000) musí být toho nejvyššího standardu. Mnoho z těchto standardů jsou předepsány od britské Maritime a Coastguard Agency, jejichž poradci kontrolují každou fázi konstrukce lodi, od počátku trupu, přes závěrečný hand-over plavidla až po vhodného a kvalifikovaného kapitána lodi.

Aby Sunseeker přijal požadavky moderního stavení lodí a vyhověl jim, navrhl a vytvořil nové loděnice, ve kterých právě pohyb obrovských trupů z boudy do boudy a shed to hard standing to slipway musí být kontrolován počítačem. Úplně nový postup v produkční infrastruktuře byl také potřebný skoro ve všech odděleních. Nové materiály obsluhující vybavení a procedury jsou zřejmě nezbytné tam, kde je maximální povolená bezpečná váha k uzvednutí je 25kg a koncový produkt váží skoro 200 tun. Odpad se musí udržovat v co nejmenším množství a musí být podporovaný místními recyklačními prostředky.

Zlepšení personálu bylo také potřeba. Starší personál loděnice byl nyní odepsán z lodní operace stejně tak, jako tradiční lodní konstrukce. Zkušení námořníci a technici z obchodního loďstva, Královského Loďstva a soukromého jachtařského společenství nyní formují část sestavy. Mezi nimi je opravdu pár jedinců, kteří jsou skutečně kvalifikovaní a oprávnění být zodpovědní za obchodní plavidla na vodě. Vzniklo nové místní Oddělení pro svolení, aby se ujistilo, že jsou opravdu dodržovány certifikační standardy.

Současná vlajková 37 Metrová Jachta může být vyrobena tak, aby splnila specifikace MCA a RINA, a díky spravedlivého a přímého umisťování do světa obrovských jachet se nová vlajková 46 metrová jachta chystá na premiéru v roce 2012.

V celé historii Sunseekeru je jedna dominanta: neustálé zlepšování v návrhu, výkonu, technologii nebo luxusu. A sledování znamenitosti, která je podstatou symbolického postavení doloženého faktem, že plavidla Sunseeker jsou představena v posledních čtyřech filmech Jamese Bonda.

A příští zlepšování? Teď musíme počkat a uvidíme, ale pravděpodobně nebudem muset čekat dlouho na další trhák Sunseekeru.